Veiligheid op school
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn.
Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten.
Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden.
Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.
Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
We hebben een eigen pestprotocol ontwikkeld. Het gaat hierbij om regels en omgangsvormen die onder andere in het pestprotocol zijn vastgelegd en algemeen als fatsoenlijk gewaardeerd worden. Dit leren we leerlingen en we spreken hen erop aan. Extra aandacht behoeft de omgangsvormen en inzicht in de gevolgen van (pest)gedrag via sociale media.
De omgangsregels en het pestprotocol worden structureel met de kinderen besproken met name als een pestsituatie zich voordoet. We hebben schoolbreed de volgende omgangsregels op verschillende plekken in de school opgehangen:
1. Je mag jezelf zijn en daarbij houd je rekening met een ander.
2. Voordat je met iets anders bezig gaat, zorg je dat je je spullen netjes achterlaat.
3. Stil hoeft het niet te zijn, rust in de school is wel fijn.
De school werkt met een stappenplan in geval van pesten. In principe proberen we eerst tot een oplossing te komen tussen de pester en gepeste leerling. Blijft het pesten doorgaan dan wordt er contact opgenomen met de ouders van de pester en gepeste leerling. Hierna wordt een plan van aanpak opgesteld. Dit betekent dat het probleem ook in de groep besproken kan worden.
Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau.
Toelichting van de school:
Binnen de kaders van het veiligheidsbeleid van de Bisschop Möller Stichting is er bij ons op school een veiligheidsraad die veiligheid en welzijn van iedereen ´bewaakt´.
Speerpunten zijn: veilige speel- en werkomgeving, communicatie met ouders, het pestprotocol, organisatie van ontruimingsoefeningen, verkeersveiligheid, leef- en werkomstandigheden op school, gezondheid, agressie, coaching en het voeren van gesprekken.
Veilig thuis Friesland
Samen stoppen we geweld:
Veilig Thuis geeft informatie en advies bij (vermoeden van) huiselijk geweld en kind- of oudermishandeling:
Onderzoekt wat er aan de hand is;
Organiseert de juiste hulp;
Doorbreekt onveilige situaties en zet mensen in beweging.
Voorbeelden van geweld: lichamelijk, geestelijk, seksueel, verwaarlozing, huwelijksdwang en achterlating (in het land van afkomst), eergerelateerd geweld (geestelijk of lichamelijk geweld om de eer van de familie te bewaken of te herstellen).
Meldcode (verplicht voor professionals) bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling:
Stap 1: Breng de signalen in kaart.
Stap 2: Overleg met een leerkracht/directie en raadpleeg eventueel Veilig Thuis.
Stap 3: Ga in gesprek met betrokkenen.
Stap 4: Weeg de aard en ernst van het geweld. Gebruik het afwegingskader.
Stap 5: Neem twee beslissingen: 1. Is melden noodzakelijk?
2. Is hulpverlenen of organiseren ook mogelijk?
Advies of hulp nodig?
Bel Veilig Thuis Friesland: 0800 – 2000 (gratis) 24/7